Google-ads-winstgevend-maken
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

ROI en ROAS berekenen in Google Ads

Geschreven door Menno van der Lubbe op 12 juni 2019.

Voordat je start met het gebruik van Google Ads is verstandig de kosten en baten helder te krijgen. Met andere woorden; om voldoende rendement te halen moet het duidelijk zijn wat er in gaat en wat er uit komt. Je wilt van te voren conclusies kunnen trekken over een behoorlijke periode. Resultaten worden altijd beïnvloed door dalingen en stijgingen en over een langere periode zal het resultaat eerlijker zijn zodat je een beter beeld krijgt. We hebben enkele standaard rekenvoorbeelden gebruikt om het een en ander toe te lichten.

Voor alle rekenwonders zal het gesneden koek zijn, maar voor velen niet. Zijn er nog vragen na het lezen van dit artikel dan kan je contact opnemen via info@menno-media.nl

Opbrengst per conversie berekenen

Omzet, conversies en kosten zijn de drie elementen waar je de effectiviteit van Google Ads snel kan berekenen.

Kosten per conversie = totale klikkosten / aantal conversies

Gemiddelde orderwaarde per conversie = totale conversiewaarde / aantal conversies

Opbrengst per conversie = gemiddelde orderwaarde per conversie – kosten per conversie

Voorbeeld

  • In totaal hebben er 10 conversies plaats gevonden.

  • De totale conversiewaarde van de campagne bedraagt €550,-.

  • De klik kosten komen uit op €6 / 10 conversies = €6 kosten per conversie €550 / 10 conversies = €55 gemiddelde orderwaarde.

  • €55 gemiddelde orderwaarde – €6 kosten per conversie = €49,00 opbrengst per conversie

ROAS (Return on Ad Spend) berekenen

Een andere manier om te kijken of een campagne, advertentiegroep of zoekwoord voldoende oplevert is het bepalen van de opbrengst via de ROAS formule.

De formule voor het berekenen van je ROAS

ROAS = (Totale conversiewaarde – Totale kosten) / Totale kosten

Voorbeeld

  • In totaal hebben er 10 conversies plaats gevonden.
  • De totale conversiewaarde van de campagne bedraagt €550.
  • De klikkosten komen uit op €60 (€550 – €60) / €60 = 8,16666667
  • Elke €1 aan kosten levert in dit geval €8,16 op.

Dit kunnen we controleren door de kosten per conversie uit het vorige voorbeeld erbij te halen. Deze bedragen €6 per conversie. €6 * €8,16666667 = €49,00 opbrengst per conversie

Return on Ads Spend

Om de ROAS in een percentage uit te drukken kan deze vermenigvuldigd worden met 100. De ROAS bedraagt in dit geval 816%. Wanneer de ROAS meer dan €1 bedraagt, is er sprake van een positieve bijdrage aan de winst. Wanneer de ROAS lager is dan €1, zijn de kosten groter dan de opbrengst en is er sprake van verlies. Het is sinds kort mogelijk om automatisch bid management toe te laten passen door Google Ads waarbij wordt gestuurd op ROAS. Zoekwoorden die leiden tot minder resultaat worden automatisch niet gebruikt door Google Ads en zoekwoorden die leiden tot resultaat krijgen een hoger bod.

Deze biedstrategie kan toegewezen worden aan campagnes, advertentiegroepen en zelfs op zoekwoordniveau.

Nadeel

Een nadeel van het sturen op ROAS is dat hierbij alleen rekening wordt gehouden met de klikkosten en niet met de overige kosten (management kosten). Een andere formule om het rendement van je Ads campagnes te meten is op basis van Return on Investment (ROI). Hierbij worden ook de overige kosten meegenomen in de berekening.

ROI (Return on Investment) berekenen

 

Wanneer ook de bijkomende kosten worden meegenomen in de berekening moeten deze worden verdeeld over alle zoekwoorden en conversies. Het is daarom van belang eerst de winstmarge per product te berekenen.

  • Een product wordt verkocht voor €100.
  • Inkoop van het product is €50 en de bijkomende kosten (server kosten, personeelskosten, opslagkosten) komen per product uit op €20.
  • Per product levert dit €30 euro op.
  • In totaal bedraagt de marge dan €30 / €100 = 0,3 * 100 = 30%.

Wanneer de winstmarge bekend is kan de ROI berekend worden met de volgende formule:

ROI = 100%* (((Totale conversiewaarde * Winstmarge) – Totale kosten) / Totale kosten)

Dit lijkt erg op de formule voor het berekenen van de ROAS, alleen wordt de totale conversiewaarde hier vermenigvuldigd met de winstmarge.

  • De winstmarge van een product bedraagt 30%.
  • In totaal hebben er 10 conversies plaats gevonden ter waarde van €100 per order.
  • De totale conversiewaarde van de campagne bedraagt €1.000.
  • De klikkosten komen uit op €60 (€1.000 * 0,3) = €300 – €60 = €240€240 / €60 = 4 * 100% = 400%
  • De ROI van de campagne bedraagt 400%.
  • Elke €1,00 levert €4,00 op, rekening houdend met de bijkomende kosten.

Op welk niveau jij de meest bruikbare informatie verkrijgt ligt aan de indeling van jouw campagnes. Conclusies trekken op campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden kan je beste doen over een langere periode. Als je na het lezen van dit artikel vragen hebt over Google Ads of het berekenen van ROI of ROAS dan kan je contact opnemen met Menno van der Lubbe via info@menno-media.nl

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.